Pojištění majetku, na cesty, havarijní pojištění auta a mnoho dalších produktů dnes snadno – a během pár minut – vyberete a sjednáte online. U úvěru pak zpravidla mnoho lidí nejčastěji využijí služeb banky, u které mají účet. Proč tedy (a kdy) vyhledat služby finančního poradce? Pravdou je, že existuje dokonce hned několik pádných důvodů.
V Česku je 32 (únor 2021) pojišťoven, které mají v nabídce až 28–35 (produktů, uvádím průměr, některé mají i více) nabídek, bank je na českém trhu dokonce 54, úroky se mění zpravidla 2krát do roka, do toho přijímá změny a nařízení ČNB. Vyřízení například hypotéky tak trvá v průměru 28 dní a v dnešní době pandemie to může trvat i déle. Vybrat si tedy vhodné pojištění nebo úvěr není vždy tak jednoduché, jak se nás snaží některé online srovnávače přesvědčit. Vyplatí se tedy využít služeb poradce?
Ano! Ale…
Začněme tím, že rodinný rozpočet stojí předně na vybalancovaných příjmech a výdajích. Úvěr či pojištění si pak pořizujeme proto, že potřebujeme peníze, nebo naopak počítáme s nějakým rizikem. Každý nový úvěrový nebo pojistný produkt může vyrovnanost rozpočtu vychýlit, či naopak posílit. Zkrátka finance jsou spojené nádoby a chce to trochu kumšt je udržet v rovnováze. Takže ano, poradce se určitě vyplatí. Ovšem ale (!) jen profesionál, který se v produktech vyzná, má dostatečné zkušenosti a dobré jméno u bank a pojišťoven. Takže dobře vybírejte.
Má přehled
O novinkách, slevách, akcích, legislativě, produktech. To vám žádný srovnávač v takové míře nezprostředkuje. Dobrý poradce vám popíše výhody, ale i nevýhody a ty pak zohlední v nastavení vašeho finančního plánu. Díky soustavnému vzdělávání a pravidelné účasti na produktových workshopech od bank a pojišťoven ví o všech aktualitách i o tom, co se chystá.
Je nestranný
Čímž se dostáváme k dalšímu důležitému bodu. Ve vaší bance či pojišťovně si sjednáte produkt jen od dané instituce. Bez ohledu na to, že hned vedle v ulici byste možná dostali lepší úrok či benefity navíc. Dobrý poradce je nezávislý a roky si buduje dobré vztahy ve více bankách, aby mohl co nejobjektivněji poradit a doporučit skutečně tu nejlepší nabídku.
„Pracujeme na základě pyramidy potřeb, kde jako první je finanční rezerva. Ta by měla být 3–6měsíčních výdajů klienta. Další je zajištění příjmu a zde už se setkáváme s možným vylepšením a mnohdy i úsporou, protože klienti nevědí, co mají ve své životní či úrazové pojistce a my jim uděláme porovnání napříč trhem. Pokud by klienti šli do každé pojišťovny na pobočku a nechali si porovnat nabídky, stálo by je to nejen čas, ale i peníze,“ upřesňuje Filip Potiška.
Ušetří vaše peníze
Díky těmto dobrým vztahům s bankami vám tak může zajistit slevy či benefity, na které byste jinak nedosáhli. Zároveň se orientuje v aktuálních cenách na trhu, ale i v predikcích, takže může šikovně poradit s některým produktem ještě počkat na lepší sezónu apod. Kombinace více takových úspor pak může tvořit pěknou částku.
„U tzv. neživotních produktů bývá největší úspora hlavně u povinných ručení na vozidla, u pojištění majetku, kde klienti mohou mít nejen majetek podpojištěný, ale i zbytečně drahé pojistné. Tyto pojistky se dost mění, vyvíjejí a je zde možná velká úspora,“ doplňuje Filip Potiška.
Ušetří váš čas
Jak bylo řečeno výše, nabídka na českém trhu je opravdu obrovská a pro běžného člověka je množství informací, které by měl při sjednání produktu zohlednit, matoucí. Takže pokud nemáte času nazbyt, nebo si jen umíte představit lepší trávení volného času než procházením obchodních podmínek na webech bank a pojišťoven a úmornou komunikací s bankovními úředníky, pak se na poradce určitě obraťte.
Péče na neurčito
Odsouhlasením finančního plánu a úpravou či sjednáním konkrétních produktů práce vašeho poradce ani zdaleka nekončí. Posuďte sami:
- pohlídá, kdy bude výročí smlouvy, a bude vás včas kontaktovat s návrhem na případné změny,
- upozorní vás na nový vhodný produkt, slevu, akci,
- pomůže s případnými finančními starostmi, když řešíte nečekaný výdaj či ztrátu zaměstnání,
- poradí, jak vhodně investovat či využít finanční prostředky navíc,
- doporučí další odborníky, například realitní makléře či investiční specialisty,
- aktualizuje váš finanční plán podle dle toho, jak se bude měnit vaše pracovní pozice či rodinný stav,
- pomůže vaší rodině v průběhu let budovat tolik důležitou finanční rezervu,
- atd.
Podle Filipa Potišky je důležitou součástí dobrého poradce i edukace klienta. „Snažíme se rozšiřovat finanční gramotnost přes naše internetové stránky a sociální sítě, proto na nás naši klienti oceňují to, že jim dokážeme vysvětlit, jak je důležité si dnes odkládat své finance, myslet na budoucnost a hospodařit nad mírou inflace.“
S dobrým poradcem si tedy, jak vidno, odnesete víc než jen pojistku či hypotéku. Získáte spoustu užitečných rad, a hlavně budete mít vždy „po ruce“ člověka, který vám bude schopen s financemi poradit. A to je v současné turbulentní době opravdu důležité.
Nová posila ve Finovo :))